Home » VoIP
Door gebruik van een digitale telefooncentrale kunnen vaste nummers gebruik worden. Maar deze kunne ook gekoppeld worden aan een mobiel toestel.
VoIP-systemen bieden geavanceerde functies zoals voicemail naar e-mail, conference calling, gemakkelijk doorschakelen en meer. VoIP-telefonie is niet gebonden aan een specifieke locatie, wat flexibiliteit biedt voor gebruikers die op verschillende locaties werken.
VoIP-systemen zijn doorgaans gemakkelijk schaalbaar, waardoor bedrijven eenvoudig extra gebruikers kunnen toevoegen of verwijderen zonder grote infrastructurele wijzigingen.
VoIP-telefonie is voordeliger dan traditionele telefoniediensten, vooral voor internationale gesprekken. Het maakt gebruik van bestaande internetinfrastructuur, wat de behoefte aan aparte telefoonlijnen kan verminderen.
VoIP staat voor Voice over Internet Protocol, een technologie die spraakcommunicatie via internet mogelijk maakt, ook wel internetbellen! Je belt dus over het telefoonnetwerk via internet naar IP-adressen, hierdoor ervaar je een optimale gesprekskwaliteit.
Doordat VoIP gebruikmaakt van een digitale telefooncentrale biedt dit veel voordelen. Zo verbetert het de communicatie-ervaring en mogelijkheden met een flexibel en schaalbaar VoIP-systeem, met de mogelijkheid tot koppeling met CRM-systemen en aanpasbare wachtmuziek, keuzemenu, telefoongroepen en eenvoudige door- en nachtschakelingen. Daarnaast maakt de integratie met een mobiele telefoon alles nog flexibeler en vergroot je de bereikbaarheid voor de klant.
VoIP telefonie maakt gebruik van een digitale telefooncentrale en is daarom niet gebonden aan een locatie en kan overal waar internet toegang is worden gebruikt. Bellen met VoIP kan via een vast of draadloze VoIP telefoon op de werkplek, via de computer met bijvoorbeeld een gekoppelde headset of via de app op een mobiele telefoon. Verder zijn een of meerdere VoIP telefoonnummers nodig (en een SIP account).
Bellen met VoIP gaat over een internetverbinding, en daarom is een veilig netwerk essentieel. Hoewel VoIP over het algemeen als veilig wordt beschouwd, is het wel van belang om de beveiliging van de VoIP-implementatie te waarborgen. Denk hierbij aan encryptie (TLS (Transport Layer Security)), authenticatie, firewall-configuratie en monitoring en logging. Het specifieke beveiligingsniveau kan variëren afhankelijk van de gebruikte apparatuur, configuratie en beleidsmaatregelen.
Omdat het bellen met VoIP over het internet gaat heb je geen fysieke telefoonlijnen nodig. Heb je internet dan ben je dus bereikbaar, zo ben je flexibel en vergroot je je bereikbaarheid voor je klanten.